Lokaal werk

N-VA Bocholt focust in haar werking vooral op volgende dossiers:

KMO-zone Kanaal: een gemeentelijke investering van 8 miljoen euro!

Vanaf het begin is N-VA voluit meegestapt in dit project. Hoewel we ook toen al beseften dat de realisatie ervan zonder noemenswaardige subsidiëring geen sinecure zou zijn. De nood om tewerkstelling te creëren in eigen gemeente was en is ook voor N-VA Bocholt een prioriteit. Bovendien bood dit project kansen tot herplaatsing van zonevreemde panden. De ontwikkeling van de KMO-zone verloopt echter niet rimpelloos. Zo zijn er betwistingen en procedures lopende die het project aanzienlijk vertraagd hebben met als gevolg dat gegadigde ondernemers al elders onderdak gezocht hebben. N-VA Bocholt is van oordeel dat het tijd wordt om een versnelling hoger te schakelen. Desnoods dient men een fasering en gedeeltelijke realisatie te overwegen. Uiteraard blijft er ook het financiële aspect. De aanzienlijke gemeentelijke investering van ca 8 miljoen euro kan immers alleen maar door verkoop van de percelen gerecupereerd worden. Mede door de zwakke conjunctuur is volgens ons ook vanuit dit perspectief enige voorzichtigheid geboden. Onze ongerustheid wordt trouwens in alle fracties gedeeld. In een speciale commissievergadering heeft de bevoegde schepen een gedetailleerde stand van zaken geschetst en het financiële plaatje toegelicht. Hieruit bleek dat nog steeds voldoende ondernemers interesse hebben en dat op deze wijze ook het financiële risico voor de gemeente eerder beperkt is. Daar waar de schepen in zijn betoog nog een finaal batig saldo voor de gemeente voor ogen had houden wij het voorzichtiger bij een break-even. Alleszins blijft onze fractie voluit achter de realisatie van dit project staan.

Uitgevoerde werken en toekomstige prioriteiten.

De meerderheid heeft in de eerste helft van deze legislatuur vooral de reeds geplande projecten en werken van de vorige bestuursploeg uitgevoerd. Uiteraard staat onze fractie achter de infrastructuur- , wegenis- en rioleringswerken die op grote schaal uitgevoerd werden. Realisaties zoals de Hamonterweg, de herinrichting van Bocholt centrum en de schoolomgeving aan de Kaulillerweg, alsook de werken aan de Kapelstraat waren zeker aan de orde, ook vanuit oogpunten als mobiliteit en problemen met wateroverlast. In een volgende fase moet volgens ons zeker de Brogelerweg aan bod komen evenals de aanleg van de ovonde in het centrum van Kaulille. Onze fractie juicht verder de realisatie van de verenigingslokalen aan de Damburg toe en de faciliteiten die bij nieuwbouw aan de jeugdverenigingen geboden worden. Mede door het vele vrijwilligerswerk zien we hier mooie initiatieven. Verder zijn we blij dat de meerderheid werk gemaakt heeft van een kerkenplan voor de toekomst van groot Bocholt. We hebben steeds erop aangedrongen dat eventuele herbestemmingen met de nodige sereniteit en inspraak van alle betrokkenen dienden te gebeuren. Inmiddels zijn er de eerste resultaten: in Kaulille is wel een ware ‘gebouwendans’ ontstaan en in Reppel is er een visie op invulling voor de nevenfuncties van de kerk gegroeid. Met de realisatie van de Leemskuil en de restauratie van de pastorie werd ook Lozen niet vergeten. We ondersteunen verder de uitbouw van de woonzorgcampus te Kaulille en volgen met belangstelling de ontwikkelingen aangaande het RUP rond de vroegere PRB-terreinen. Binnen het OCMW zullen onze mandatarissen zeker oog hebben voor een aangepast seniorenbeleid en de uitbouw van zorgcentra in Bocholt centrum en Kaulille ondersteunen.

Afvalbeleid, retributies, overstap naar limburg.net…

N-VA Bocholt betreurt dat bij de overstap naar limburg.net blijkbaar het principe “de vervuiler betaalt” helemaal van de kaart geveegd werd en dat er bij de fel gestegen retributies geen enkele sociale correctie werd aangebracht. Voor ons moet de burger die goed sorteert en milieubewust te werk gaat beloond worden voor deze inspanningen en liefst met een directe financiële stimulans. Uit een bevraging in het Belang van Limburg blijkt trouwens dat 90 % van de Bocholter bevolking het N-VA-standpunt onderschrijft.  N-VA Bocholt zal op alle niveaus op deze spijker blijven kloppen.

Het financiële beleid van de gemeente.

In december 2012 verklaarden VIA en Nieuwe Unie in een gezamenlijke uitgave dat ze de Bocholter gemeentefinanciën gezond gingen houden zonder belastingverhoging. Even later kregen de Bocholtenaren evenwel al een eerste cadeautje in de vorm van een serieuze belastingverhoging en nadien volgde dan het ongenuanceerde kostenplaatje van de overstap naar limburg.net, een bijkomende factuur. Zo zie je maar dat met cijfers gegoocheld kan worden naargelang het moment en de persoon die ze interpreteert. Het is alvast goed dat de overheid de lokale besturen binnen het kader van de BBC meer dan voorheen voor hun verantwoordelijkheden plaatst. Objectief gezien zit Bocholt in vergelijking met andere gemeenten op financieel vlak in de middenmoot. Volgens onze fractie moeten we deze situatie kunnen handhaven. De leninglast moet binnen de perken gehouden worden en zelfs dalen naar het einde van de legislatuur.  Nieuwe belastingverhogingen kunnen in geen geval. We zijn ervan overtuigd dat streven naar schaalvergrotingen enerzijds en spreiding van efficiëntere dienstverlening over de kerkdorpen anderzijds, mogelijkheden bieden om de gemeentefinanciën gunstig te beïnvloeden.

Werking naar 2018 toe.

N-VA Bocholt heeft een dubbel doel in de aanloop van de gemeenteraadsverkiezingen van 2018. Vooreerst willen we een stevige bestuursploeg op de been brengen waarin vooral gestreefd zal worden naar een wezenlijke vertegenwoordiging van de jeugd en de dames. Verder hopen we de verkiezingsuitslag van 2014, waar N-VA in Bocholt met 34% veruit de grootste partij was, te bevestigen in 2018. Op die wijze zullen we op een faire manier revanche kunnen nemen voor wat op een haar na in 2012 niet gelukt is, namelijk deel uit te maken van en sturen van een toekomstige bestuursploeg.